art

Çarşamba, Nisan 18, 2007

Tüketiciye Nano Dokunuşlar

Marketing Türkiye'nin bu sayısının kapak konusu Nano Teknoloji. Benim gibi birkaç bloggerdan da konuyla ilgili görüş istediler. Dergide de bulacağınız konuyla ilgili kısa yazımı sizinle de paylaşmak istedim.
Bir düsünelim. Dizüstü bilgisayarimizin bataryasi çok uzun süre dayansa, lambalar daha az elektrik tüketerek daha fazla aydinlatma saglasa, giysilerimiz leke tutmasa, burusmasa, yanmasa, ayakkabimiz hiç eskimese, duvar boyamiz kendi kendini temizlese ve ölümcül hastaliklara çare bulunsa fazla mi hayal kurmus oluruz? Bundan on yil once bu sorunun yaniti evet olabilirdi ama artik bu saydiklarimiz nano teknolojinin hayatimiza getirdigi yenilikler olarak tarihteki yerlerini almaya basladilar bile. Nano teknoloji atomun dizilisini degistirerek ideal özellikte malzemeler üretmeyi amaçliyor. Temelde hedefi daha dayanikli, daha hafif, daha hizli malzemeler üretmek, daha az malzemeyle daha çok enerji saglamak. Çevremizdeki herseyin temeli olan atomdan bahsettigimize göre bu teknolojinin hayatimizin her alaninda bizi etkilemesinin kaçinilmaz oldugunu bastan kabul etmeliyiz. Ideal olana ulasma çabasi içinde yaratilacak yeni ürünler, uygulamalar ve pazarlar bir yandan bize bilim kurgusal yasamlar saglarken bir yandan da bazi pazarlarin ve ürünlerin yok olmasina sebep olacaktir. Örnegin leke tutmayan elbiseler kuru temizleyicileri issiz birakabilir veya ayakkabimiz hiç eskimezse daha az ayakkabi satin alabiliriz. Bu da is hayatinin, endüstrilerin, pazarlarin ve hatta pazarlamanin yeniden tanimlanmasi anlamina gelecek. Su anda en fazla nano teknoloji patentine sahip sirketlere baktigimizda L'oreal, IBM, Kodak, Henkel gibi firmalarin yani sira üniversiteler ve arastirma enstitülerine de rastliyoruz. Yani kozmetik, saglik, teknoloji gibi alanlarin yani sira makro düzeyde enerji, çevre ve savunma gibi alanlarda nano teknolojinin etkin oldugunu söyleyebiliriz. Bilgi devriminin bilgisayardan sonraki ikinci dönemi kabul edilen bu teknolojinin Türkiye olarak bizim hayatimiza girmesi ise Petrol Ofisi'nin nanodizel yakiti, DYO'nun akilli boyasi ve Yesim Tekstil'in akilli giysileri gibi birkaç öncü firmanin girisimiyle gerçeklesmisti.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home